Podnikatelé Karel Janeček a Jan Nekovář v pátek spustili projekt GISTin Up, který má pomáhat rozvoji start-upů ze střední a východní Evropy. Podpoří je částkou 700 milionů korun. Ve spolupráci s americkým US Market Access Centre (USMAC) mladým firmám pomohou se vstupem na americký trh. Jako ukázkový pilotní projekt představili start-up ShipVio, který díky mobilní a internetové aplikaci usnadňuje přepravování zásilek a snižuje také cenu této služby.
Společnost GISTin Up se chce prioritně zaměřit na co nejrychlejší rozvoj nových startupových projektů, nových firemních produktů a řešení a na rozvoj talentů i jejich kariéry. Podle šéfa boardu externích poradců Vítka Šuberta je kladen důraz na celospolečenský přínos projektu, na silný osobní rozvoj jeho nositele a na vytvoření prostředí, které umožní rychle a jednoduše začít. „Naše služby poskytujeme jak začínajícím idealistům, tak i již připraveným startupům k národní či globální akceleraci nebo nositelům patentu či užitného vzoru a to bez jakéhokoliv oborového či podnikatelského omezení,“ vysvětlil Šubert.
Janeček platí, Američané dodají know-how
Spoluzakladatel, miliardář a filantrop Karel Janeček do projektu přispěl celou částkou, zatímco americký partner dodal know-how start-upového akcelerátoru. „Naplňuje se jeden z mých velkých snů. S tím, že nefunguje stát, jsem se smířil. Nesmířím se ale s tím, že 80 % lidí chodí do práce jen s cílem vydělat si peníze místo toho, aby za sebou něco zanechali a jejich potenciál je tak potlačen,“ objasnil své vize Janeček.
Partnerství s USMAC pro Janečkův start-upový akcelerátor znamená příležitost, jak české a středoevropské firmy dostat na globální úroveň a umožnit jim přístup do mekky technologického průmyslu v kalifornském Silicon Valley. USMAC se od svého vzniku v roce 2011 chlubí zhodnocením více než 750 začínajících firem. „Dnes již v USA podniká více než 140 těchto firem, které celkově získaly prostřednictvím investic rizikového kapitálu více než 350 milionů dolarů (8,4 miliardy korun),“ uvedl jeden z výkonných ředitelů společnosti USMAC Chris Burry. „S firmami a projekty z České republiky i regionu visegrádské čtyřky máme dlouholeté a pozitivní zkušenosti. Vždy na nás udělala veliký dojem kvalita i technické dovednosti jejich pracovníků a také podnikatelský duch, se kterým jsme se setkávali,“ zdůvodnil výběr regionu Burry.
USMAC zřídí v Praze svou pobočku, která bude kanceláře sdílet spolu GISTinem v jeho sídle v pražském Karlíně. Do českého hlavního města rovněž přesune část managementu a českým start-upům poskytne základnu stovky svých mentorů. „Největší chybou firem je, že se snaží kopírovat ty, které působí v Silicon Valley. Nejdřív je ale třeba vybudovat vlastní přístup v domovské zemi a následně začít tvořit mosty mezi původním sídlem a Silicon Valley. Musíte kultury propojovat, ne tvořit jednu globální,“ radí Burry start-upům.
První projekt spojuje dopravce se zákazníky
Prvním konkrétním projektem spolupráce je aplikace Shipvio, která propojuje odesílatele přeprav přímo s dopravci. „ShipVio zásadním způsobem mění a zdokonaluje způsob, jakým trh dnes přepravuje zboží. Umožňujeme komukoliv přepravovat jakékoliv zásilky za nejvýhodnější cenu po celé Evropě. Přístup na naši platformu má uživatel odkudkoliv, díky internetové aplikaci a také aplikacím pro mobilní telefony,“ představuje ShipVio jeho autor, mladý vysokoškolák André Dravecký, který má s problematikou logistiky dlouholeté pracovní zkušenosti.
Více info na: